Vysielanie zamestnancov do krajín EÚ na výkon prác sa čoraz častejšie stáva obľúbeným. Pre zamestnávateľa to však prináša radu povinností z oblasti pracovného práva a práva sociálneho zabezpečenia. Zhrnuli sme pre Vás všetky potrebné informácie týkajúce sa tejto problematiky.
Ktoré podmienky musí zamestnávateľ dodržať?
Slovenský zamestnávateľ je povinný dodržiavať tzv. podmienky tvrdého jadra, ktoré zahŕňajú:
Minimálna ročná dĺžka platenej dovolenky ako aj minimálne mzdové tarify vrátane sadzby za nadčasy sa nevzťahujú na zamestnancov vyslaných na dobu kratšiu ako 8 dní.
Výnimka sa nevzťahuje na pracovníkov pracujúcich v oblastí stavebníctva.
Aké sú formy vyslania zamestnancov ?
Európska a zároveň aj slovenská legislatíva pozná nasledovné formy cezhraničného vyslania zamestnanca:
Informovanie zamestnanca
Skôr ako zamestnávateľ vyšle svojho zamestnanca do hostiteľskej krajiny, je povinný ho informovať o pracovných podmienkach a podmienkach zamestnávania platných podľa práva hostiteľského štátu. Tieto skutočnosti zamestnávateľ oznamuje písomne. Zamestnávateľ so zamestnancom spolu uzatvoria písomný dohodu o vyslaní, ktorá obsahuje:
Poskytnutie cestovných náhrad
Okrem podmienok tvrdého jadra je zamestnávateľ povinný poskytnúť zamestnancovi cestovné náhrady v rozsahu a výške ako pri zahraničnej pracovnej ceste, ktoré zahŕňajú:
Sociálne zabezpečenie
Zamestnanec môže byť vyslaný do iného členského štátu Európskej únie pod podmienkou, že sa na neho už aj bezprostredne (aspoň 1 mesiac pred jeho vyslaním) pred začatím jeho zamestnania vzťahujú právne predpisy Slovenskej republiky.
Dočasný výkon činnosti zamestnanca na území iného členského štátu zamestnávateľ preukazuje príslušnou zmluvou alebo iným relevantným dokladom.
Ak sa splnia všetky tieto podmienky, zamestnávateľovi na základe jeho žiadosti bude vydaný, miestnou príslušnou pobočkou Sociálnej poisťovne, formulár PD A1, ktorý je aj potvrdením o oslobodení od platenia odvodov za zamestnancov do systému sociálneho zabezpečenia členského štátu.
Ohlasovacia povinnosť
Zamestnávateľ je povinný vyslanie vopred ohlásiť administratíve prijímajúceho štátu. Forma a lehota ohlásenia závisí od legislatívy jednotlivých štátov. Väčšinou obsahuje údaje o firme, zoznam vyslaných zamestnancov s ich osobnými údajmi a dátumom trvania vyslania, miesto výkonu práce, dátum začatia výkonu práce, predbežný dátum ukončenia práce a povahu vykonávanej činnosti.
Ak slovenský zamestnávateľ vysiela svojich zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb z územia Slovenskej republiky do zahraničia, nemá povinnosť oznámiť toto vyslanie Národnému inšpektorátu práce. Takúto povinnosť majú iba zamestnávatelia usadení v inom členskom štáte Európskej únie, ak vysielajú svojich zamestnancov na územie Slovenskej republiky. Musia tak urobiť najneskôr v deň, v ktorom boli zamestnanci vyslaní na územie Slovenskej republiky.
Administratívne povinnosti
Zamestnávateľ je taktiež povinný: