Tomáša Baťu môžeme aj v dnešnej dobe považovať za veľkého konkurenta v oblasti podnikania a z tohto dôvodu sme sa rozhodli vybrať z jeho "know-how" najpodstatnejšie zásady, ktorými riadil svoj podnik.
1. zásada: "NÁŠ ZÁKAZNÍK - NÁŠ PÁN."
Zamestnanci, ktorí prichádzali do styku so zákazníkmi boli povinní zaujímať sa o pripomienky a podnety zákazníkov. Povinné boli aj návštevy zákazníkov, ktoré boli spojené s drobnými opravami obuvi, s cieľom získať potrebné informácie a pochopiť ich potreby a priania.
2. zásada: "DEŇ MÁ 86 400 SEKÚND."
Zamestnanci boli vedení k schopnosti stopercentného využitia času. V pracovnej dobe nebolo dovolené opustiť pracovisko bez súhlasu vedúceho. Pracovníci museli dodržiavať prísne pravidlá (zákaz fajčenia, pitia alkoholu na pracovisku, rozprávania pri káve). Ak sa však podarilo splniť termín s časovou rezervou, zamestnanci boli finančne odmenení.
3. zásada: "SAMOSPRÁVA DIELNÍ"
Bol to akýsi mechanizmus, ktorý bol pre firmu Baťa typický. Aj keď všetci spadali pod jednu spoločnosť, museli medzi sebou nakupovať a predávať svoje výrobky. Vďaka tomu bola každá dielňa finančne samostatná a na mzdy svojich zamestnancov si musela zarobiť. Ľudia sa tak poznali a držali viac spolu.
4. zásada: "KTO CESTY KRÁTI, ŽIVOT PREDLŽUJE."
Tomáš Baťa sa intenzívne venoval rozvoju infraštruktúry. Budoval nové cesty pre dopravu materiálu a rozširoval všetky siete energiou, čo sa výrazne odrazilo na rozvoji podniku. Doprava sa urýchlila a menšie spoločnosti neobstáli v konkurencii.
5. zásada: "ÚČASŤ NA ZISKU DIELNE."
Pracovník mal rozumieť obchodu, vcítiť sa do neho a spoločne aj rásť. Zmyslom zavedenia účasti na zisku a strate bolo predovšetkým zníženie nákladov. Každý účastník bol povinný vypočítať si svoju účasť. Tento systém bol učinný hlavne vtedy, keď zamestnanec nepracoval tak ako mal, a teda nedostal nič, prípadne ešte o peniaze prišiel.
6. zásada: "NAJLEPŠIA KVALITA, NAJNIŽŠIE CENY."
Kvalita bola vždy vo firme Baťa prioritou. V podniku sa nachádzalo tzv. kontrolné oddelenie, ktoré podliehalo priamo vedeniu podniku. Systémom kvality a jej kontroly firma Baťa vo svojej dobe dokázala, že lacné nemusí byť menej kvalitné.
7. zásada: "NEHOVOR MI, ŽE TO NEJDE - POVEDZ MI, ŽE TO ZATIAĽ NEVIEŠ."
Baťa vedel, že vyškolení pracovníci sú oveľa efektívnejší. Založil tzv. Baťovskú školu práce, v ktorej sa vyučovali administratívne a riadiace schopnosti. Najlepší mohli pokračovať a dokonca študovať aj v zahraničí.
8. zásada: "TEN, KTO Z VÁS JE NAJMOCNEJŠÍ, NECH JE SLUŽOBNÍKOM VAŠIM."
Celá podnikateľská činnosť Tomáša Baťu bola vedená v duchu služby verejnosti. Kládol dôraz na to, aby schopnosť podnikateľov patrila predovšetkým verejnosti. Majetok a obiehajúce peniaze podnikateľov mali predstavovať pre ich spolupracovníkov rovnakú dôležitosť ako pre nich samotných.
9. zásada: "ĽUĎOM MYSLENIE, STROJOM PRÁCU."
Inovácie vo firme Baťa boli úzko spojené s výskumnou a vývojovou činnosťou. Pre firmu Baťa bolo typické zavádzanie novej techniky do výroby. Ak prišli zrealizovateľné návrhy od pracovníkov, boli vždy dobre odmenení.
O Tomášovi Baťovi možno povedať, že nebol len skvelým výrobcom topánok. Jeho nadčasové riadenie podniku, ktoré zdokonaloval celý svoj život, prispelo k tomu, aby sa jeho podnik dynamicky rozvíjal. Čo si myslíte o tom vy? Sú tieto zásady podniku využiteľné aj v súčasnej dobe?
autor: Mgr. Lenka Štúriková, Office manager