Používame cookies
Súbory cookie používame na analýzu údajov o našich návštevníkoch, na zlepšenie našich webových stránok, na zobrazovanie personalizovaného obsahu a k tomu, aby sme vám poskytli skvelý zážitok z webu.
Čo sú cookies?
Súbory cookie používame na analýzu údajov o našich návštevníkoch, na zlepšenie našich webových stránok, na zobrazovanie personalizovaného obsahu a k tomu, aby sme vám poskytli skvelý zážitok z webu.
  • Funkčné cookies

    Tieto súbory cookie sú nevyhnutné na fungovanie webovej stránky a nemožno ich vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú ako reakcia na akciu, ktorú vykonáte na webovej stránke, napríklad nastavenie zabezpečenia, prihlásenie a vyplňovanie formulárov. Svôj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval súbory cookie alebo zasielal upozornenia na ne. Majte na pamäti, že niektoré stránky nebudú bez týchto súborov fungovať. Tieto súbory cookie neukladajú žiadne informácie, ktoré by sa dali priradiť ku konkrétnej o

  • Analytické cookies

    Tieto súbory cookie sa používajú na zlepšenie fungovania webových stránok. Umožňujú nám rozpoznať a sledovať počet návštevníkov a monitorovať, ako návštevníci používajú webové stránky. Pomáhajú nám zlepšovať fungovanie webovej stránky, napríklad tým, že umožňujú používateľom ľahko nájsť to, čo hľadajú. Tieto súbory cookie nezhromažďujú informácie, ktoré by vás mohli identifikovať. Tieto nástroje používame na analýzu a pravidelné zlepšovanie funkčnosti našich webových stránok. Zhromaždené štatist

  • Marketingové cookies

    Používajú sa na sledovanie preferencií užívateľa webovej stránky na účely cielenia reklamy, t. j. zobrazovania marketingových a reklamných správ (aj na webových lokalitách tretích strán), ktoré môžu byť pre návštevníka webovej stránky zaujímavé, v súlade s týmito preferenciami. Marketingové cookies používajú nástroje externých spoločností. Tieto marketingové súbory cookie použité len s vaším súhlasom.

Tomáša Baťu môžeme aj v dnešnej dobe považovať za veľkého konkurenta v oblasti podnikania a z tohto dôvodu sme sa rozhodli vybrať z jeho "know-how" najpodstatnejšie zásady, ktorými riadil svoj podnik. 

1. zásada: "NÁŠ ZÁKAZNÍK - NÁŠ PÁN."

Zamestnanci, ktorí prichádzali do styku so zákazníkmi boli povinní zaujímať sa o pripomienky a podnety zákazníkov. Povinné boli aj návštevy zákazníkov, ktoré boli spojené s drobnými opravami obuvi, s cieľom získať potrebné informácie a pochopiť ich potreby a priania. 

2. zásada: "DEŇ MÁ 86 400 SEKÚND."

Zamestnanci boli vedení k schopnosti stopercentného využitia času. V pracovnej dobe nebolo dovolené opustiť pracovisko bez súhlasu vedúceho. Pracovníci museli dodržiavať prísne pravidlá (zákaz fajčenia, pitia alkoholu na pracovisku, rozprávania pri káve). Ak sa však podarilo splniť termín s časovou rezervou, zamestnanci boli finančne odmenení. 

3. zásada: "SAMOSPRÁVA DIELNÍ"

Bol to akýsi mechanizmus, ktorý bol pre firmu Baťa typický. Aj keď všetci spadali pod jednu spoločnosť, museli medzi sebou nakupovať a predávať svoje výrobky. Vďaka tomu bola každá dielňa finančne samostatná a na mzdy svojich zamestnancov si musela zarobiť. Ľudia sa tak poznali a držali viac spolu. 

4. zásada: "KTO CESTY KRÁTI, ŽIVOT PREDLŽUJE."

Tomáš Baťa sa intenzívne venoval rozvoju infraštruktúry. Budoval nové cesty pre dopravu materiálu a rozširoval všetky siete energiou, čo sa výrazne odrazilo na rozvoji podniku. Doprava sa urýchlila a menšie spoločnosti neobstáli v konkurencii. 

5. zásada: "ÚČASŤ NA ZISKU DIELNE."

Pracovník mal rozumieť obchodu, vcítiť sa do neho a spoločne aj rásť. Zmyslom zavedenia účasti na zisku a strate bolo predovšetkým zníženie nákladov. Každý účastník bol povinný vypočítať si svoju účasť. Tento systém bol učinný hlavne vtedy, keď zamestnanec nepracoval tak ako mal, a teda nedostal nič, prípadne ešte o peniaze prišiel. 

6. zásada: "NAJLEPŠIA KVALITA, NAJNIŽŠIE CENY."

Kvalita bola vždy vo firme Baťa prioritou. V podniku sa nachádzalo tzv. kontrolné oddelenie, ktoré podliehalo priamo vedeniu podniku. Systémom kvality a jej kontroly firma Baťa vo svojej dobe dokázala, že lacné nemusí byť menej kvalitné. 

7. zásada: "NEHOVOR MI, ŽE TO NEJDE - POVEDZ MI, ŽE TO ZATIAĽ NEVIEŠ."

Baťa vedel, že vyškolení pracovníci sú oveľa efektívnejší. Založil tzv. Baťovskú školu práce, v ktorej sa vyučovali administratívne a riadiace schopnosti. Najlepší mohli pokračovať a dokonca študovať aj v zahraničí. 

8. zásada: "TEN, KTO Z VÁS JE NAJMOCNEJŠÍ, NECH JE SLUŽOBNÍKOM VAŠIM."

Celá podnikateľská činnosť Tomáša Baťu bola vedená v duchu služby verejnosti. Kládol dôraz na to, aby schopnosť podnikateľov patrila predovšetkým verejnosti. Majetok a obiehajúce peniaze podnikateľov mali predstavovať pre ich spolupracovníkov rovnakú dôležitosť ako pre nich samotných. 

9. zásada: "ĽUĎOM MYSLENIE, STROJOM PRÁCU."

Inovácie vo firme Baťa boli úzko spojené s výskumnou a vývojovou činnosťou. Pre firmu Baťa bolo typické zavádzanie novej techniky do výroby. Ak prišli zrealizovateľné návrhy od pracovníkov, boli vždy dobre odmenení.  

O Tomášovi Baťovi možno povedať, že nebol len skvelým výrobcom topánok. Jeho nadčasové riadenie podniku, ktoré zdokonaloval celý svoj život, prispelo k tomu, aby sa jeho podnik dynamicky rozvíjal. Čo si myslíte o tom vy? Sú tieto zásady podniku využiteľné aj v súčasnej dobe? 

 

 

                                                                                                                                          autor: Mgr. Lenka Štúriková, Office manager 

Zákonov je veľa a stále sa menia, vyznať sa v nich stojí veľa času. My Vám ho ušetríme


Obrancov Mieru 354/32
Dubnica nad Váhom